Problém nedostatečné znalosti českého jazyka u zahraničních studentů na českých vysokých školách
Více než 40% zahraničních studentů opouští vysokou školu po prvním studiu, na některých vysokých školách toto číslo dosahuje více než 50%. Problém nedostatečné znalosti jazyka je závažný a naléhavý.
Statistiky o předčasném ukončení studia potvrzují nutnost přijmout opatření, která by těmto výsledkům zabránila. V tomto článku se budeme zabývat důvody, které vedou k nárůstu tohoto procenta.
(Výlet studentů do Drážďan)
Důvody, proč zahraniční studenti opouštějí českou vysokou školu po prvním studiu
Jedním z faktorů je nedostatečná motivace a snaha studentů. Někdy může nedostatečné pochopení důležitosti výuky češtiny vést k nedostatečné přípravě a v důsledku toho k potížím v procesu učení.
Díky výzkumům však vyšlo najevo, že hlavním důvodem je nízká kvalita jazykových programů, které jsou studentům k výuce češtiny poskytovány. Některé kurzy mohou být neefektivní nebo nevhodné, což tento proces ztěžuje.
Omezením pro efektivní přípravu je také nedostatek času a prostředků vyčleněných na výuku češtiny. Některé kurzy stanovují doporučený počet hodin k naučení se jazyka ministerstvem školství na 420 hodin. To však stačí pouze na složení zkoušek a přijímacích testů.
Jednou z možností, jak tento problém vyřešit, je připravovat studenty hlouběji a seriózněji na zkoušky na úrovni B2 nebo dokonce C1. Studenti, kteří se touto metodou řídí, dosahují do konce prosince úrovně B2 a jsou připraveni úspěšně dokončit vysokoškolské studium.
Čeština je klasifikována podle standardů Evropské unie (CEFR - Společný evropský referenční rámec). Podle tohoto klasifikačního systému se úrovně češtiny dělí na tři hlavní úrovně (A, B, C) a šest dílčích úrovní (A1, A2, B1, B2, C1, C2).
Pro úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek a pohodlné učení je doporučená jazyková úroveň C1.
(Studenti se nejen učí jazyk, ale také se účastní aktivit)
Statistika odchodů zahraničních studentů z Janáčkovy akademie múzických umění v Brně
Studenti nejsou schopni dokončit první ročník z důvodu nedostatečné znalosti jazyka. Vysoké školy nejsou připraveny čekat, až student jazyk řádně zvládne, protože na něco takového měly čas a jazykovou školu. Specifičnost profese, složitá terminologie a jazyková bariéra se však stávají vážným problémem. Výsledkem je, že značná část studentů je nucena kvůli jazykovým obtížím univerzitu opustit, a to i přes veškerou motivaci a touhu získat kvalitní vzdělání.
Kreativní vysoké školy v České republice jsou známé nejen pozdní přijímací kampaní, ale také obtížnými zkouškami. Díky omezenému počtu míst je konkurence tvrdá a nelítostná. Nedostatečná znalost českého jazyka může být vážným problémem.
Janáčkova akademie múzických umění v Brně poskytla na základě oficiální žádosti údaje o studentech, kteří byli přijati na akademický rok 2022 a následně jej nedokončili:
Počet všech studentů, kteří budou zapsáni v akademickém roce 2022/2023, je 117, z toho 17 cizinců.
První ročník bakalářských studijních programů v akademickém roce 2022/2023 byl úspěšně ukončen. ukončeno a zapsáno do druhého ročníku v akademickém roce 2023/2024: 93 studentů, z toho 9 cizinců.
Tři země s nejvyšším podílem zastoupení, ze kterých v tomto akademickém roce vycestovali zahraniční studenti, jsou:
- Slovensko (58,8%)
- Ukrajina (17,6%)
- Bělorusko (11,8%)
Oficiální odpověď je k dispozici na tomto odkazu.
(Studenti na kurzech češtiny mohou cestovat do dalších evropských měst)
Většina studijních programů vyžaduje alespoň úroveň B2, ale mnoho studentů se připravuje na přijímací zkoušky a má problém je složit, což jim brání v úspěšném studiu na vysoké škole.
Úroveň B2 předpokládá, že jste schopni vést konverzaci na širokou škálu abstraktních i konkrétních témat, volně diskutovat a vyjadřovat svůj názor, uvádět argumenty pro a proti a sestavovat svůj projev pomocí jednoduchých gramatických konstrukcí. Očekává se, že budete rozumět i vysoce odborným textům a mluvit natolik snadno, abyste mohli běžně komunikovat s rodilými mluvčími bez potíží pro obě strany. Zkrátka, v této fázi byste se již měli cítit jako ryba ve vodě, takže studium na vysoké škole v češtině by vám nemělo činit žádné potíže.
Pro pohodlné studium na vysokých školách v České republice je nejvhodnější úroveň C1. Student se jí může plynule domluvit ve všech situacích, zejména při vědecké a odborné činnosti. Díky vysoké úrovni jazyka.
Problém nedostatečné znalosti českého jazyka u zahraničních studentů je závažný a naléhavý. Je nutné věnovat pozornost kvalitě jazykových programů a přípravě studentů na vysokoškolské studium, aby se předešlo předčasnému ukončení studia.